Populär
Anna Modin
Närvaro som nyckel till träffsäkra rekryteringar

Lästid
7 Minuter
Publicerat
17 Sep, 2025
Skribent

Linnéa Dywling
Partner & COO
Medskribenter

Kim Dywling
Managing Partner

Thom Mattsson
Business Development Specialist
Prenumerera på nyhetsbrevet
En roll som bygger broar mellan kandidat och kund
Anna Modin är senior rekryteringskonsult på Delta Consulting och har en tydlig metod: närvaro i varje steg av processen. Hon är den som håller ihop dialogen mellan kandidat och kund, läser av kulturen på plats och säkerställer att matchningen blir rätt. Som senior rekryteringskonsult ser Anna sig själv som en medlare i mitten. Hon har koll på kandidatmarknaden, matchar rätt person till rätt uppdrag och är närvarande från start till mål.
– ”Jag följer processen hela vägen och ser till att både kandidaten och kunden får det stöd de behöver. Att ha en helhetssyn gör att jag kan agera rådgivare snarare än bara rekryterare, och bli en partner som både kunden och kandidaten litar på”, säger Anna.
Delta Consulting – kunskap, teamwork och gemenskap
När Anna beskriver Delta Consulting framhäver hon tre nyckelord: marknadsnärvaro, gemenskap och kunskapsdelning. För henne är det en kombination som gör arbetsplatsen både inspirerande och effektiv. Delta Consulting är ett företag där alla medarbetare har en stark känsla för affären, men också för varandra. Här är det självklart att dela erfarenheter, utbyta insikter om kandidatmarknaden och att hjälpas åt när en kollega behöver stöd. På så sätt blir varje rekrytering ett lagarbete snarare än ett individuellt projekt. Denna tvärfunktionella arbetsmetod är något som Anna verkligen uppskattar:
– ”Vi drar nytta av varandras erfarenheter och hjälper varandra över avdelningsgränserna för att skapa bästa möjliga resultat för kunderna. Det skapar en arbetsmiljö utan prestige, där teamkänslan är stark och kunden alltid står i centrum. En win-win för alla parter!”
Utmaningar på dagens kandidatmarknad
Rekrytering inom ekonomi och finans är mer konkurrensutsatt än någonsin. Kandidaterna har många gånger flera erbjudanden samtidigt, vilket gör snabbhet och träffsäkerhet avgörande. Anna ser därför vikten av ett grundligt förarbete och ett nära samarbete med kunden. Hon lägger tid på att förstå både de tekniska kraven och det mänskliga perspektivet.
– ”Det ställs höga krav på oss som arbetar med search. Ofta handlar det till exempel om att hitta specialister med unik kompetens inom specifika regelverk eller system. Därför måste vi göra ett noggrant förarbete och verkligen förstå kundens behov. Här blir det viktigt att jag besöker kundens kontor, träffar teamet och får en känsla för miljön. Det hjälper mig att hitta rätt kandidat både på kompetens- och kulturplanet och sedan sälja in rollen till kandidaten för att de ska välja just vår kund”, säger Anna.

Exempel där närvaron gjorde skillnad
Ett av Annas favoritexempel är samarbetet med Hummelkläppen.
– ”Vi rekryterade först till ett team och fick sedan förtroendet att hjälpa ett annat team via rekommendation då de var nöjda med vårt arbete och levereras. Att vi var på plats många gånger hos kunden under processernas gång gjorde att relationen fördjupades och matchningen blev ännu bättre”, berättar hon.
Ett annat minnesvärt tillfälle var rekryteringen till AmTrust nyligen, där Anna var med ute hos kunden vid flera tillfällen.
– ”Jag var till exempel med på intervjun med en av våra kandidater och kemin satt direkt. Jag kände där och då i rummet att det här skulle vara helt rätt – och det blev det”, berättar Anna med ett leende.
Varför relationer är nyckeln till framgång
För Anna är relationen med kunden och kandidaten den viktigaste delen av rekryteringsprocessen och hon ser det som ett partnerskap. Hon investerar tid i att lära känna kunden, inte bara genom kravprofilen utan genom att sitta med i möten, besöka kontoret och förstå vilka utmaningar och möjligheter som finns i verksamheten. Samma engagemang visar hon för kandidaterna, där hon strävar efter att förstå deras drivkrafter, långsiktiga mål och vad som får dem att trivas.
– ”Kompetens kan vara lättare att hitta, men att förstå kulturen och skapa en bra personkemi kräver tid och närvaro. Därför brinner jag särskilt för längre processer och återkommande kunder, där förtroendet växer över tid. Det gör att jag kan bli ännu mer träffsäker i mina rekommendationer”, säger hon.
Giraffen som sitt spirit animal
För att komma närmare personen bakom yrkesrollen avslutar vi med att ställa några snabba frågor. Annas favoritplats i Stockholm är Ulriksdal, gärna slottsträdgården en solig dag. Hennes mest använda emojis är 🥰 vilket vi ser som ett tecken på hennes positiva energi och varma närvaro, även i det digitala. När vi sedan ställde frågan om ifall Anna var ett djur, vilket det hade varit och varför, så svarar hon:
– "Giraff! Jag är lång som en giraff, men jag känner också att giraffen är ett inkännande och vänligt djur som bryr sig om sin lilla flock. Det kan jag verkligen relatera till", säger hon.
Och när det gäller snacks? Då väljer Anna Lantchips Sourcream & Onion alternativt färska jordgubbar.
👉 Med Anna Modin i teamet får Delta Consulting en senior rekryteringskonsult som kombinerar närvaro, lyhördhet och träffsäkerhet i varje process. Hennes fokus på att vara nära både kund och kandidat gör henne till en viktig pusselbit i att bygga långsiktiga relationer och leverera rätt matchning varje gång.
Gillar du Annas sätt att jobba? Hon brinner för att prata rekrytering och konsultlösningar, och hjälper dig gärna att hitta nästa person till teamet - oavsett om det gäller en rekrytering eller konsultlösning!
