top of page

Kom igång

Interim Skadereglerare

Stormskador, sjuklucka eller systembyte? En Interim Skadereglerare är på plats på studs, tar hand om kundkontakter, utredningar och utbetalningar – så ni minskar handläggningstiden medan ni rekryterar permanent i lugn och ro.

Interim fskadereglerare – visuellt uttryck för stabilitet i förändring.

Ansvarsområden

Vad gör en Interim Skadereglerare?

  • Tar emot och prioriterar ärenden - sorterar inflöde, flaggar brådskande skador.

  • Utreder och beslutar ersättning - kontrollerar villkor, bevis, självrisk – sätter korrekt belopp.

  • Koordinerar leverantörer - takläggare, bilverkstad, entreprenör – bokar, följer upp, godkänner faktura.

  • Kommunicerar med kund - ger tydliga besked, hanterar missnöje, höjer NPS.

  • Upptäcker och stoppar bedrägerier - analyserar mönster, samarbetar med antifraud-team.

  • Dokumenterar enligt regelverk - GDPR, IDD, försäkringsavtalslagen – allt i ordning.

Interim Skadereglerare = handläggare, kund­ombud och risk­vakt i samma paket.

Fördelarna

Varför anlita Interim Skadereglerare?

  • Produktiv inom 48 h ingen lång on-boarding.

  • Kortare ledtid ärenden stängs snabbare, sänker reservkostnad.

  • Flexibel kostnad betala bara under topptrycket – ingen fallskärm.

  • Högre kundnöjdhet klara besked och snabb utbetalning.

  • Kunskapsöverföring mallar, checklistor och processer stannar kvar.

Behovsanalys

Viktigt att tänka på innan du anlitar Interim Skadereglerare

Skadetyp - Motor, egendom, person, ansvar – eller flera?

Prioritet 1-3 - Ex. storm­puckel, back­log, ny skadeprocess.

System & verktyg - Claims-system (Tia, Guidewire, FROI), CRM, e-sign?

Regelmiljö - FAL, GDPR, IDD – särskilda compliancekrav?

KPI - Ledtid, kostnad/skada, NPS, bedrägeri­träffar.

Hybrid/on-site - Krävs arkivrum & posthantering eller fungerar remote?

Tidsram - 1 månad peak eller 9 mån transformation?


Klarsignera listan – så matchar vi exakt rätt Interim Skadereglerare första gången.

Delta-effekten

Därför väljer försäkringsbolag Delta

96 % uppdrag förlängs > 6 mån - 48 % retention

2,62 dagar till första kvalificerade profil - 10–15 dagar

3,32 presenterade profiler – nr 2 signar oftast - 8–12 CV-spridning

Datadriven 4D Match - Magkänsla


Effekt: tid sparas, risk minskar, skadeportföljen stabiliseras.

Metoden

Så levererar vi din Interim Skadereglerare – Best of Industry-metoden

  1. Brief 30 min -  mål, KPI, system, kultur.

  2. 4 D Match - Kompetens, Ambition, Kultur, Integritet = score 0–100 %.

  3. Spindelrapport - one-pager som visualiserar fit.

  4. Start - skaderegleraren live senast dag 5.

  5. 360° feedback - veckovis – vi finjusterar direkt vid friktion.

  6. Överlämning / garanti - mallar, process & know-how stannar – risken på oss.

Kravprofil

Kvalitetskrav när vi levererar Interim Skadereglerare

  • 3+ år skadereglering - dokumenterad träffsäker reserv & hög NPS.

  • Systemvana - ert claims-system dag 1.

  • Regelkunskap - FAL, IDD, GDPR, penningtvätt.

  • Bedrägeri­koll - identifierat misstänkta mönster tidigare.

  • Ambition att förbättra - lämnar processen bättre än den togs över.

  • Kulturfit - tar tonen rätt med kund, verkstad och revisor.

  • Integritet - sätter rätt ersättning – varken över eller under.

Flexibel lösning

Interim nu – rekrytera sen?

Välj hyrrekrytera: Interim Skadereglerare startar direkt, övergår till fast roll när ni båda vill. Riskfritt och smidigt.

Minska skadeledtiden – boka din Interim Skadereglerare i dag

Maila eller ring. Inom 48 timmar hanterar din Interim Skadereglerare nya ärenden, stänger backloggen och höjer kundnöjdheten – så att din portfölj och ditt rykte är i säkra händer.

Prata med oss

Leaves Shadow

Dela på sociala medier

Klara på Delta Consulting – specialist på interim skadereglerare.

Klara Hägg

Senior Recruitment Consultant

Hör av dig!

Kontakta en expert inom interim.

bottom of page